Integrated Asset Management for Europe’s RAIL System IAM4RAIL


Inteligentne i zintegrowane zarządzanie aktywami



Projekt IAM4RAIL stawia sobie za cel rozwiązanie szeregu zagadnień związanych z zarządzaniem aktywami dworcowymi zarówno w kraju, jak i Europie. Jednym z głównych działań będzie konsolidacja źródeł danych z systemów dworcowych i innych systemów wewnętrznych. Występuje tu ścisłe powiązanie z projektem FP1 - MOTIONAL, polegające na współdzieleniu i gromadzeniu danych dla całego węzła przesiadkowego analizowanego w powiązanym Projekcie Flagowym, w szczególności w zakresie niezbędnym do zapewnienia danych dla odpowiedniego zaplanowania usług transportowych. Natomiast cześć danych w ramach projektu IAM4Rail będzie wykorzystana do obniżenia kosztów utrzymania dworca i poprawy efektywności zarządzania. W ramach tego projektu zostanie zbudowane jezioro danych, które będzie służyło gromadzeniu danych ze źródeł wewnętrznych w połączeniu z danymi ogólnodostępnymi z Internetu. Dzięki zgromadzeniu w jednym miejscu do danych dostępnych on-line, możliwa będzie analiza bieżących i historycznych informacji w celu zapewnienia mechanizmów wnioskowania w zakresie potrzeb klientów węzła korzystających z dworca. Dane te mogą zostać wykorzystane do zaplanowania usług niezbędnych do udostępnienia na dworcu, a także możliwe będzie uwzględnienie tych informacji przy planowaniu modernizacji lub przebudów dworców. Daje to też dane wyjściowe do opracowywania modeli współpracy węzłów przesiadkowych z okolicznymi dworcami (modele usług w zakresie niewielkich dworców przy liniach regionalnych powstaną w Projekcie Flagowym FP6 – FutuRe) w celu utworzenia spójnej sieci transportowej. Jednocześnie zastosowanie mechanizmów automatyzujących elementy związane z zarządzaniem systemami dworca może przynieść korzyści w postaci obniżenia zużycia mediów i obniżenia kosztów napraw oraz interwencji serwisowych. Niezwykle istotna część podejmowanych działań dotyczy opracowania metod, które pozwolą na wykorzystanie istniejących wskaźników efektywności lub ich rozbudowę o inne możliwe do osiągnięcia wskaźniki, do oceny inwestycji, remontów i działań związanych z bieżącym utrzymaniem dworców. Pozwoli to na mierzenie i optymalizację kosztów w całym cyklu życia budynków obejmującym fazę budowy, utrzymania i wycofanie z eksploatacji. W pierwszym etapie projektu niezbędne jest zebranie i precyzyjne opisanie już istniejących wskaźników efektywności, które wykorzystywane są obecnie w procesach inwestycyjnych i utrzymaniowych (działanie to zostało już zapoczątkowane). Kolejnym etapem prac będzie identyfikacja tych wskaźników, które są niezbędne do kompletnej oceny całego procesu życia budynku, a które na ten moment nie są dostępne lub nie są używane. Działania te posłużą do opracowania modelu wskaźników KPI, które mogą zostać użyte w różnych procesach związanych z zarządzaniem siecią nieruchomości dworcowych. Konieczne będzie do tego określenie źródeł danych, które zapewnią dostęp do bieżących informacji w czasie rzeczywistym. W przypadku, jeżeli w niektórych przypadkach nie będzie możliwe wskazania źródeł danych bądź pewne informacje zbierane są obecnie ręcznie, konieczne będzie podjęcie decyzji co do możliwości automatyzacji tego procesu poprzez zastosowanie czujników lub wykorzystanie innych dostępnych narzędzi albo zrezygnowania na tym etapie z danego wskaźnika. Podstawowym założeniem planowanych w tym zakresie działań będzie opracowanie narzędzi cyfrowych, które w oparciu o przyjęte wskaźniki i dostępne źródła danych pozwolą na bieżąco monitorować osiągane wartości w procesie eksploatacji oraz zapewnią możliwości prognozowania wpływu decyzji podejmowanych w momencie planowania inwestycji w budowę lub modernizację dworca oraz ich skutki na koszty utrzymania dworca. 


Projekt jest realizowany przez konsorcjum, składające się z lidera – PKP S.A. i podmiotów stowarzyszonych (affiliated entities):

Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie (wnioskodawca),

PKP Informatyka sp. z o.o.,

Politechnika Poznańska

Poznański Instytut Technologiczny z Sieci Badawczej Łukasiewicz,

International Union of Railways.



Zaangażowane Wydziały Akademii Górniczo-Hutniczej:

  • Wydział Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska – Koordynator Projektu: dr hab. inż. Tomasz Owerko, prof. Uczelni

  • Wydział Zarządzania - wydziałowy koordynator Projektu: dr Katarzyna Gdowska

  • Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami – wydziałowy koordynator Projektu: dr hab. inż. Magdalena Dudek


CELE DZIAŁAŃ:

  • rozwój narzędzi cyfrowych służących do łączenia informacji o podróży pasażera z różnych źródeł z danymi dostępnymi na poziomie dworca, w tym dane z Cyfrowego Bliźniaka,

  • poprawa jakości i aktualności danych dostępnych w ramach węzła przesiadkowego (synergia z FP1 – MOTIONAL) oraz powiązanych z nim dworców (synergia z FP6 – FutuRe) i opracowanie założeń dotyczących częstotliwości ich aktualizacji przy zapewnieniu odpowiedniej wydajność narzędzi,

  • wsparcie od strony zapewnienia danych dla działań dotyczących FP4 – Rail4Earth, w szczególności poprzez zapewnienie analityki danych na potrzeby dworców badanych w tym modelu,

  • zapewnienie informacji w celu poprawy atrakcyjności dworca z punktu widzenia pasażera oraz przynoszących najwyższą wartość komercyjną zarządcy dworca,

  • wykorzystanie algorytmów do analizy danych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów, pracowników i użytkowników dworca, przy założeniu wykorzystania danych z systemów wizyjnych,

  • opracowanie systemu analitycznego wspierającego bieżące zarządzanie nieruchomościami na przykładzie węzła przesiadkowego i powiązanych z nim dworców,

  • zbudowanie modeli oceny komponentów dworca kolejowego w pełnym cyklu ich życia,

  • wytworzenie rozwiązań w zakresie cyfrowego nadzoru, kontroli, automatyzacji i interakcji pomiędzy różnymi elementami dworca.


OCZEKIWANE EFEKTY WDROŻENIA:

  • wypracowanie mechanizmów zaawansowanej analizy danych związanych z zarządzaniem nieruchomościami na rynku kolejowym (zarówno danych własnych, jak i tzw. danych zewnętrznych, czyli otwartych i komercyjnych zbiorów dostępnych na rynku),

  • zapewnienie narzędzi wspierających ocenę wartości komercyjnej powierzchni w zależności od natężenia ruchu, jego sezonowości oraz potrzeb pasażerów opartych o dane historyczne lub dane otwarte pozyskane ze źródeł zewnętrznych,

  • analiza, a w wymaganych obszarach również modyfikacja, procesów zachodzących na obszarze dworca w celu wzmocnienia roli dworca i transportu kolejowego i zwiększenia atrakcyjności powierzchni pod względem komercyjnym,

  • zapewnienie dostępu do jednolitego źródła danych dla narzędzi analitycznych wykorzystywanych np. do przewidywania i planowania potrzeb w zakresie remontów lub bieżącego utrzymania, obniżenia wpływu na środowisko czy planowania efektywnego rozwoju urbanistycznego,

  • podwyższenie efektywności wykorzystania nieruchomości i ich komercjalizacji dzięki bieżącemu dostępowi do danych i raportów oraz narzędzi do prognozowania i określania trendów.

Projekt współfinansowany z Programu Ramowego Horyzont Europa (HORIZON) w ramach umowy o dofinansowanie nr 101101966 oraz polskiego Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach umowy o dofinansowanie nr 5340/HE/2023/2 w ramach programu pn. Projekty Międzynarodowe Współfinansowane. Projekt realizowany jest na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie w latach 2022-2026.