|
Projekt IAM4RAIL stawia sobie za cel
rozwiązanie szeregu zagadnień związanych z zarządzaniem
aktywami dworcowymi zarówno w kraju, jak i Europie. Jednym z
głównych działań będzie konsolidacja źródeł danych z
systemów dworcowych i innych systemów wewnętrznych. Występuje
tu ścisłe powiązanie z projektem FP1 - MOTIONAL, polegające na
współdzieleniu i gromadzeniu danych dla całego węzła
przesiadkowego analizowanego w powiązanym Projekcie Flagowym, w
szczególności w zakresie niezbędnym do zapewnienia danych dla
odpowiedniego zaplanowania usług transportowych. Natomiast cześć
danych w ramach projektu IAM4Rail będzie wykorzystana do
obniżenia kosztów utrzymania dworca i poprawy efektywności
zarządzania. W ramach tego projektu zostanie zbudowane jezioro
danych, które będzie służyło gromadzeniu danych ze źródeł
wewnętrznych w połączeniu z danymi ogólnodostępnymi z
Internetu. Dzięki zgromadzeniu w jednym miejscu do danych
dostępnych on-line, możliwa będzie analiza bieżących i
historycznych informacji w celu zapewnienia mechanizmów
wnioskowania w zakresie potrzeb klientów węzła korzystających
z dworca. Dane te mogą zostać wykorzystane do zaplanowania usług
niezbędnych do udostępnienia na dworcu, a także możliwe będzie
uwzględnienie tych informacji przy planowaniu modernizacji lub
przebudów dworców. Daje to też dane wyjściowe do opracowywania
modeli współpracy węzłów przesiadkowych z okolicznymi
dworcami (modele usług w zakresie niewielkich dworców przy
liniach regionalnych powstaną w Projekcie Flagowym FP6 –
FutuRe) w celu utworzenia spójnej sieci transportowej.
Jednocześnie zastosowanie mechanizmów automatyzujących elementy
związane z zarządzaniem systemami dworca może przynieść
korzyści w postaci obniżenia zużycia mediów i obniżenia
kosztów napraw oraz interwencji serwisowych. Niezwykle istotna
część podejmowanych działań dotyczy opracowania metod, które
pozwolą na wykorzystanie istniejących wskaźników efektywności
lub ich rozbudowę o inne możliwe do osiągnięcia wskaźniki, do
oceny inwestycji, remontów i działań związanych z bieżącym
utrzymaniem dworców. Pozwoli to na mierzenie i optymalizację
kosztów w całym cyklu życia budynków obejmującym fazę
budowy, utrzymania i wycofanie z eksploatacji. W pierwszym etapie
projektu niezbędne jest zebranie i precyzyjne opisanie już
istniejących wskaźników efektywności, które wykorzystywane są
obecnie w procesach inwestycyjnych i utrzymaniowych (działanie to
zostało już zapoczątkowane). Kolejnym etapem prac będzie
identyfikacja tych wskaźników, które są niezbędne do
kompletnej oceny całego procesu życia budynku, a które na ten
moment nie są dostępne lub nie są używane. Działania te
posłużą do opracowania modelu wskaźników KPI, które mogą
zostać użyte w różnych procesach związanych z zarządzaniem
siecią nieruchomości dworcowych. Konieczne będzie do tego
określenie źródeł danych, które zapewnią dostęp do
bieżących informacji w czasie rzeczywistym. W przypadku, jeżeli
w niektórych przypadkach nie będzie możliwe wskazania źródeł
danych bądź pewne informacje zbierane są obecnie ręcznie,
konieczne będzie podjęcie decyzji co do możliwości
automatyzacji tego procesu poprzez zastosowanie czujników lub
wykorzystanie innych dostępnych narzędzi albo zrezygnowania na
tym etapie z danego wskaźnika. Podstawowym założeniem
planowanych w tym zakresie działań będzie opracowanie narzędzi
cyfrowych, które w oparciu o przyjęte wskaźniki i dostępne
źródła danych pozwolą na bieżąco monitorować osiągane
wartości w procesie eksploatacji oraz zapewnią możliwości
prognozowania wpływu decyzji podejmowanych w momencie planowania
inwestycji w budowę lub modernizację dworca oraz ich skutki na
koszty utrzymania dworca.
Projekt jest
realizowany przez konsorcjum, składające się z lidera – PKP
S.A. i podmiotów stowarzyszonych (affiliated entities):
• Akademia
Górniczo-Hutnicza w Krakowie (wnioskodawca),
• PKP Informatyka
sp. z o.o.,
• Politechnika
Poznańska
• Poznański
Instytut Technologiczny z Sieci Badawczej Łukasiewicz,
• International
Union of Railways.
Zaangażowane
Wydziały Akademii Górniczo-Hutniczej:
Wydział
Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska – Koordynator
Projektu: dr hab. inż. Tomasz Owerko, prof. Uczelni
Wydział
Zarządzania - wydziałowy koordynator Projektu: dr Katarzyna
Gdowska
Wydział Inżynierii Lądowej i
Gospodarki Zasobami – wydziałowy koordynator Projektu: dr hab.
inż. Magdalena Dudek
CELE DZIAŁAŃ:
rozwój narzędzi
cyfrowych służących do łączenia informacji o podróży
pasażera z różnych źródeł z danymi dostępnymi na poziomie
dworca, w tym dane z Cyfrowego Bliźniaka,
poprawa jakości
i aktualności danych dostępnych w ramach węzła przesiadkowego
(synergia z FP1 – MOTIONAL) oraz powiązanych z nim dworców
(synergia z FP6 – FutuRe) i opracowanie założeń dotyczących
częstotliwości ich aktualizacji przy zapewnieniu odpowiedniej
wydajność narzędzi,
wsparcie od
strony zapewnienia danych dla działań dotyczących FP4 –
Rail4Earth, w szczególności poprzez zapewnienie analityki
danych na potrzeby dworców badanych w tym modelu,
zapewnienie
informacji w celu poprawy atrakcyjności dworca z punktu widzenia
pasażera oraz przynoszących najwyższą wartość komercyjną
zarządcy dworca,
wykorzystanie
algorytmów do analizy danych w zakresie zapewnienia
bezpieczeństwa pasażerów, pracowników i użytkowników
dworca, przy założeniu wykorzystania danych z systemów
wizyjnych,
opracowanie
systemu analitycznego wspierającego bieżące zarządzanie
nieruchomościami na przykładzie węzła przesiadkowego i
powiązanych z nim dworców,
zbudowanie
modeli oceny komponentów dworca kolejowego w pełnym cyklu ich
życia,
wytworzenie
rozwiązań w zakresie cyfrowego nadzoru, kontroli, automatyzacji
i interakcji pomiędzy różnymi elementami dworca.
OCZEKIWANE EFEKTY
WDROŻENIA:
wypracowanie
mechanizmów zaawansowanej analizy danych związanych z
zarządzaniem nieruchomościami na rynku kolejowym (zarówno
danych własnych, jak i tzw. danych zewnętrznych, czyli
otwartych i komercyjnych zbiorów dostępnych na rynku),
zapewnienie
narzędzi wspierających ocenę wartości komercyjnej powierzchni
w zależności od natężenia ruchu, jego sezonowości oraz
potrzeb pasażerów opartych o dane historyczne lub dane otwarte
pozyskane ze źródeł zewnętrznych,
analiza, a w
wymaganych obszarach również modyfikacja, procesów
zachodzących na obszarze dworca w celu wzmocnienia roli dworca i
transportu kolejowego i zwiększenia atrakcyjności powierzchni
pod względem komercyjnym,
zapewnienie
dostępu do jednolitego źródła danych dla narzędzi
analitycznych wykorzystywanych np. do przewidywania i planowania
potrzeb w zakresie remontów lub bieżącego utrzymania,
obniżenia wpływu na środowisko czy planowania efektywnego
rozwoju urbanistycznego,
podwyższenie
efektywności wykorzystania nieruchomości i ich komercjalizacji
dzięki bieżącemu dostępowi do danych i raportów oraz
narzędzi do prognozowania i określania trendów.
|